Tuesday 12 November 2013

Latar Belakang Penubuhan Persekutuan Malaysia: Part 2/2 (WAJIB BACA!)

1976-1985

Kekukuhan Sabah selama itu adalah dibawah pimpinan Harris Salleh. UMNO yang mempimpin Barisan Nasional telah berpuashati dengan wujudnya hubungan antara Sabah dan KL. Haris telah bersedia untuk mengekalkan hubungan itu asalkan jawatan beliau terjamin.

Hubungan secara peribadi ganjaran kepada hubungan erat, Berjaya telah mendapat sokongan kewangan serta perlindungan politik daripada Kuala Lumpur. Pada pilihanraya 1981, hampir kesemua barisan pembangkang Sabah yang lebih cenderung kepada Sabah (Pro-Sabah) telah dikalahkan. Kerusi Parlimen di Sabah telah dimenangi oleh Barisan Nasional.

Akibat terlalu banyak terhutang budi kepada pimpinan UMNO, Harris telah terperangkap dengan  menyerahkan kebanyakan hak-hak negeri (seperti ramai pegawai-pegawai daripada semenanjung) dan perkara-perkara seperti Borneonisasi, melonggarkan kuasa Imigresen dengan alasan pengwujudan intigrasi nasional, penyerahan Pulau Labuan dan sebagainya. KL sanggup "Timbul Tenggelam" dengan Berjaya sebagai satu jaminan.

Walaupun wujudnya ketidakpuasan hati di kalangan pengasas-pengasas terhadap kepimpinan Berjaya, namun BN yang dipimpin oleh UMNO sentiasa menyelebelahi Berjaya. Pada pilihanraya umum tahun 1985, keseluruhan anggota serta jentera BN telah diarah supaya membantu Berjaya untuk berkempen. Adalah jelas kelihatan bahawa tindakan yang amat genting untuk memelihara pemimpin-pemimpin yang mempunyai rekod baik dengan KL.

Setelah Berjaya ditumpaskan, Kerajaan Persekutuan yang dipimpin oleh UMNO telah jelas kelihatan untuk memberi sokongan kepada Berjaya-USNO untuk menghancurkan Kerajaan PBS. Berbagai-bagai taktik serta sumbangan pemimpin-pemimpin KL kepada parti-parti pembangkang di Sabah untuk melemahkan Kerajaan PBS.

Selepas pilihanraya umum tahun 1985, ianya jelas mahathir telah menafikan pengesahan Ketua Menteri sebenar di Sabah dengan sifat KL yang tidak merestui Kerajaan PBS pada masa itu. Walaupun rampasan kuasa oleh Tun Mustapha telah berlaku di Istana, mengiktirafkan kemenangan Datuk Pairin sebagai Ketua Menteri yang Sah.

"Formula Sabah" yang dirangka oleh pemimpin-pemimpin UMNO untuk berkongsi kuasa di antara PBS, USNO dan Berjaya adalah sebagai syarat KL untuk pengiktirafan pemerintahan PBS yang sah. Ianya juga kelihatan sebagai taktik untuk melemahkan kubu kuat PBS dan seterusnya menggunakan kekuasaan "Pecah dan Perintah" (Divide and Rule) untuk kebaikan KL. Tetapi Formula tersebut telah ditolak oleh PBS.

Selepas pilihan raya 1986, KL telah sedar bahawa PBS adalah sebuah parti yang sangat digemari oleh majoriti pengundi di Sabah. Jika terdapat sebarang rancangan untuk menumbangkannya adalah hampa dan tidak berkesan. PBS telah diterima masuk dalam Barisan Nasional bersama-sama dengan USNO. Kemasukan USNO dalam BN adalah sebagai alat untuk mengawasi keikhlasan serta kejujuran PBS. Di samping itu pula, Datuk Pairin juga masih kurang terkenal di kalangan orang-orang besar UMNO.

UMNO telah bercadang untuk mengembangkan sayapnya ke Sabah pada penghujung tahun 1986 dan awal 1987 apabila disedari bahawa USNO bersendirian tidak akan dapat memperolehi kuasa serta menghidupkan semula dominasi politik Islam di Sabah. Walau bagaimanapun, langkash tersebut adalah sebagai percubaan dan telah dihentikan sebab masalah-masalah teknikal yang dihadapi oleh UMNO serta prosedur pentadbiran, krisis dalaman UMNO dan sebagainya.

UMNO yang memimpin BN telah banyak meragui kerajaan yang dipimpin oleh orang bukan Islam kerana khuatir Sabah akan terlepas daripada genggaman. Oleh itu, terpaksalah UMNO menguatkan gerakannya untuk keseluruhan dalam pandangan politik negara. Setiap gerakan yang dilakukan oleh PBS telah diawasi dan ditimbangkan mengikut kesesuaian serta kehendak UMNO dan BN.

Di bawah pentadbiran Pairin, PBS sering menyuarakan aspirasi rakyat tempatan berdasarkan kepada manifesto pilihanraya yang lebih mementingkan Sabah. Cara itu adalah bertentangan dengan kerajaan Harris Salleh. Pemimpin -pemimpin UMNO kurang senang hati dengan sikap Kerajaan negeri yang selalu mengamalkan kemerdekaan sendiri di mana akan mengugat kepentingan negara.

Setelah mengetahui kekuatan PBS adalah sokongan kuat daripada rakyat, maka berbagai-bagai taktik telah digunakan untuk mencemarkan PBS serta pemimpin-pemimpinnya; pemimpin-pemimpin PBS adalah rasuah, PBS anti-Islam dan anti Persekutuan, PBS hanya mementingkan orang-orang Kadazan/Dusun. Segala rayuan PBS kepada Kerajaan Persekutuan telah diketepikan. Manakala USNO sebagai pembangkang telah diberi layanan untuk memalukan Kerajaan PBS.

Walaupun segala rancangan untuk menumbangkan PBS telah dilakukan, tetapi PBS masih menang untuk penggal ketiga. Kepimpinan UMNO khususnya kurang mendapat perhatian daripada rakyat Sabah. Nyata sekali Mahathir tidak pernah memberi ucapan tahniah kepada Pairin. Manifesto pilihanraya PBS pada 1990 telah jelas sekali menentang kepentingan Kerajaan Persekutuan dengan menyuarakan lebih banyak tuntutan mengenai hak-hak Sabah. Ianya kelihatan sebagai cara untuk mendesak Kuala Lumpur.

UMNO terpaksa mencari jalan untuk mengawal politik Sabah. Dengan kemenangan PBS, peluang itu tipis. Walau bagaimanapun, KL terus menganiaya/mengancam pemimpin-pemimpin PBS dengan menggunakan ACA dan IRD dengan harapan tindakan tersebut dapat melemahkan PBS dan PBS akan tunduk kepada KL.

Tepat pada waktu itu, PBS telah keluar daripada BN (komponen Barisan Nasional) semasa pilihanraya parlimen, Oktober 1990. Keputusan untuk keluar BN tidaklah dilakukan tanpa pandangan serta pertimbangan yang sewajarnya. Iannya telah dilakukan berasaskan kepada aspirasi rakyat Sabah. Dengan serta-merta, UMNO telah mengumumkan tentang cadangannya untuk bertapak di Sabah. Cadangan itu telah dibuat dengan tujuan untuk berhadapan secara langsung dengan PBS dan menggunakan segala kuasa yang ada tanpa melibatkan pihak parti ketiga.

Peristiwa Selepas PBS Keluar Dari BN

Keputusan PBS untuk keluar daripada BN telah menambahkan lagi kemarahan Kerajaan Persekutuan dengan merancang lebih banyak penganiayaan kepada Kerajaan PBS dan pemimpin-pemimpinnya.

Cubaan untuk melemahkan Kerajaan PBS telah menimbulkan beberapa peristiwa seperti berikut:

Pertama, Dr.Maximus Ongkili sebagai Juru Perunding Akhbar kepada Ketua Menteri Sabah, juga Pengarah Eksekutif, Institut Kajian Pembangunan Sabah telah ditahan dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Ianya telah disusuli dengan penangkapan Ketua Menteri, Datuk Pairin dengan tuduhan rasuah. Sebelum itu, Ketua Menteri telah dilucutkan daripada jawatan sebagai Pengerusi Ahli Jawatankuasa Keselamatan Dalam Negeri Sabah dan juga sebagai Pengerusi Ahli Jawatankuasa Tindakan Negeri. Ianya adalah aktiviti yang berhubung dengan Kerajaan Persekutuan dan Jawatan tersebut sepatutnya dipegang oleh Ketua Eksekutif Negeri.

Sebagai percubaan untuk mengkhianati imej Kerajaan negeri dikalangan umum, Kerajaan Persekutuan mengumumkan bahawa ianya akan mengkaji tentang penyaluran peruntukan pembangunan kepada Negeri Sabah. Ini adalah disebabkan Kerajaan Negeri Sabah telah diterajui oleh parti pembangkang. Sikap serta tindakan Kerajaan Persekutuan telah jelas kelihatan bertentangan dengan Perlembangaan Persekutuan.

Dalam percubaan untuk melemahkan ekonomi Sabah, Kerajaan Persekutuan telah menggunakan Lembaga Perindustrian Kayu Balak Malaysia (MTIB) untuk menguatkuasakan syarat-syarat mengeksport kayu bergergaji/balak. Pengharaman tersebut telah memberi kesan buruk kepada hasil pendapatan Sabah yang kira-kira 40% kepada hasil Sabah dan merupakan hasil sektor yang terbesar negeri. Kononnya tujuan pengharaman tersebut adalah untuk menghalang kegiatan menghabiskan kayu balak Sabah, tetapi pengharaman tersebut tidak dikenakan kepada negeri-negeri lain yang mengeluarkan balak seperti Sarawak dan Terengganu.

Tindakan tersebut telah melibatkan kerajaan Persekutuan secara langsung untuk campurtangan dalam hak istimewa Kerajaan Negeri seperti Perhutanan yang terkandung dalam laporan Jawatankuasa Antara Kerajaan (IGC) salah satu syarat Sabah untuk menubuhkan Malaysia.


Untuk menyeksa Kerajaan Negeri, Timbalan Perdanan Menteri, Encik Ghafar Bapa telah mengumumkan bahawa Kerajaan Persekutuan tidak akan menjadi penjamin kepada Negeri Sabah untuk mendapatkan pinjaman dari Luar negeri.

Source: http://despiritofsabahan.blogspot.com/2013/03/latar-belakang-penubuhan-malaysia-part.html

Cadangan artikel untuk dibaca:

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...