Tuesday 25 February 2014

Saya untuk SABAH FOR SABAHAN!!!

North Borneo atau Borneo Utara yang kini dikenali sebagai Sabah telah  mendapat kemerdekaan daripada British pada 31 Ogos 1963. Namun,  ramai rakyat Negara Sabah masih ragu-ragu dan keliru sama ada kemerdekaan Negara Sabah bersama Sarawak adalah pada 16 September 1963 melalui Malaysia ataupun pada 31 Ogos 1957. Mengapakah banyak Sabahan sendiri mengatakan Sabah merdeka MELALUI Malaysia??? 

Untuk pengetahuan anda semua, Sabah TIDAK pernah merdeka melalui Malaysia. Kemerdekaan Negara Sabah telah diistiharkan oleh British pada 31 Ogos 1963 dan pada 16 September 1963 adalah Pembentukan Persekutuan Malaysia yang merangkumi 4 buah Negara yang Merdeka dan Berdaulat iaitu Negara Sabah, Negara Sarawak, Negara Singapura dan Negara Persekutuan Tanah Melayu (Malaya), Surat Perjanjian Malaysia yang ditandatangani pada 9 Julai 1963 di Kota London, United Kingdom. Dalam Perjanjian Malaysia yang telah ditandatangani itu, ia telah merangkumi dan memasukkan 18/20 Perkara yang mana ia telah menjadi asas kepada Perjanjian Malaysia. 

Setelah membentuk sebuah Persekutuan ini, penduduk rakyat Bangsa Negara Sabah berharap agar dapat menikmati hidup yang harmoni, dapat berkerajaan sendiri dan mendapat peningkatan yang baik dalam sosial, ekonomi negara melalui hasil bahan mentah Sabah sendiri namun kini disebaliknya, warga Borneo berusaha bersuara untuk mendapatkan hak yang sepatutnya dimiliki. Hal ini terjadi demikian rupa kerana hak-hak Negara Sabah sudah dirampas dan dikuatkuasakan oleh Kerajaan Malaysia (malaya). Perkara ini telah membuka mata saya. 

Di mana persoalan mula bermain di fikiran... "Dimanakah hasil keuntungan Negara Sabah?” Apa yang telah terjadi kepada pembangunan, jalan perhubungan dan perkhidmatan di Negara Sabah?” “Kenapa pembangunan di Negara Sabah sungguh terhad berbanding di Semenanjung Tanah Melayu (malaya)?”

Kesedaran ini bermula pada dua tahun lalu semasa saya berusia 15 tahun yang mana abang saya memperkenalkan kepada saya page 1 Suara Sabah dan The Future of Sabah/Sarawak and the federation of Malaysia


Kedua-dua page ini telah menyedarkan dan membuka mata saya tentang perkara yang telah disembunyikan serta membutakan rakyat selama ini dan sepatutnya semua rakyat Borneo harus tahu dan sedar mengenainya terutama sekali kepada generasi muda dan juga yang akan menjadi pemimpin negara pada masa akan datang. Saya mewakili anak muda Bangsa Negara Sabah ingin bersuara melalui artikal ini agar dapat membantu membuka mata rakyat Borneo tentang hak-hak yang telah dirampas oleh Malaya.

Menurut 18/20 Perkara Sabah ialah sebuah NEGARA dan tidak boleh diubahsuai menurut perjanjian tersebut. Tiga belas tahun selepas Pembentukan Persekutuan Malaysia, status "Negara" Sabah telah diturunkan menjadi sebuah "negeri" pada 27 Jun 1976. Hal ini sungguh mengecewakan dan sudah terbukti perjanjian tersebut tidak dihormati oleh kerajaan "Persekutuan Malaysia"! Hal ini juga mengecewakan saya apabila kebanyakan rakyat bangsa Negara Sabah tidak mengambil peduli mengenainya atau mungkin takut bersuara? 

Kalau bukan kita, siapa lagi? Kalau bukan sekarang, bila lagi? INI KALI LAH KITA HARUS BERJUANG! 

Dengan itu, Slogan "SABAH FOR SABAHAN" harus di tanam dalam diri warga Bangsa Negara Sabah dan begitu juga kepada warga Bangsa Negara Sarawak agar rakyat Borneo sedar bahawa hak milik kita tidak boleh dirampas sewenang-wenangnya! Kita haruslah berani menyuarakan hak-hak kita tanpa mengira had umur, bangsa atau agama dan bukan kerana untuk kepentingan diri sendiri tetapi kepada anak muda yang akan memimpin negara pada masa akan datang. Warga Bangsa Negara Sabah haruslah bertindak dan bangkit daripada sekarang untuk mengambil hak kita yang dirampas agar kita boleh berdiri dengan BANGGA SEBAGAI BANGSA BORNEO!!! Wake up Sabahans!!! Sudah tibanya masa kita untuk bersuara dan bangkit!!!

Mengapakah setelah 50 tahun merdeka dan duduk dalam "Persekutuan Malaysia", perbezaan sosial dan ekonomi Malaya dan Borneo sangat jauh berbeza yang mana pembangunan di Malaya lebih maju daripada Negara Sabah. Bukankah Negara Sabah yang menghasilkan bahan mentah yang terbanyak bersama dengan Negara Sarawak? Terkenal dengan sektor pelancongan yang bertaraf Dunia? Dimanakah hasil daripada sektor pelancongan kita miliki selama ini? Dan bukankah keuntungan sektor pelancongan Negara Sabah pada tahun 2013 memperoleh keuntungan sebanyak RM4 Billion? Sayang sekali Negara Sabah kaya dengan bahan mentah namun  disebaliknya Negara Sabah ialah "negeri" yang "termiskin" di "Persekutuan Malaysia". Di manakah semua hasil yang kita perolehi itu disalurkan??? Banyak persoalan yang bermain di fikiran  tetapi bukan semua rakyat Sabah akan terfikir mengenainya terutama rakyat yang masih buta dalam bermimpi. 

Mungkin sesetengah orang melihat bahawa rakyat Negara Sabah kaya dengan hasil makanan sendiri. Ya tapi mungkin hanya di bandar. Bagaimana pula dengan penduduk Negara Sabah dipedalaman? Ramai lagi rakyat yang miskin, penduduk yang sakit tidak mendapat rawatan yang sewajarnya kerana kekurangan perkhidmatan hospital. Kekurangan guru di sekolah, jalan raya yang masih belum berturap, diperbaiki atau belum ada dan sesetengah kawasan tiada bekalan air yang bersih ataupun bekalan elektrik. Hal ini terbuktinya kemerdekaan Negara Sabah tidak membawa apa-apa faedah kepada rakyat. Hal ini seperti Negara Sabah tidak pernah merdeka! And again Sabahan, wake up! Is that what you called Independence?

Berkaitan dengan politik pula telah membuktikan di mana pemimpin-pemimpin Sabah tidak bersatu hati dalam mengambil tindakan terhadap hak-hak yang telah dirampas oleh malaya melalui kerajaan yang dipanggil "malaysia". Sebagai contoh, mereka saling bersaing melalui parti politik yang pelbagai cabang justeru saling memburukkan antara satu sama lain demi menjaga mangkuk dan kepentingan diri sendiri bukan kerana kepentingan rakyatnya. Perselisihan faham antara parti politik di Sabah ini telah merosakkan imej Negara Sabah dan membuktikan bahawa Pemimpin Sabah mudah terpengaruh dengan Malaya. Hal ini menyebabkan hak Bangsa dan Negara Sabah mudah dirampas akibat daripada kebodohan pihak yang terlibat. 

Hal ini juga telah menyebabkan seorang pengundi sebagai rakyat juga termakan dengan kata-kata manis daripada parti politik malaya dan membingungkan rakyat lalu bermain di fikiran setiap pengundi ‘Parti apakah yang sepatutnya saya undi?’ Alangkah baiknya jika semua parti politik di Sabah bergabung menjadi SATU dan mempunyai matlamat yang sama seperti mengambil balik hak yang sepatutnya kita miliki dari dulu dan bukan disebaliknya. Selain itu, sebagai penduduk Negara Sabah, saya juga amat berasa sedih apabila melihat pendatang tanpa izin di negara kita semakin tidak menemui penyelesaian. Begitu mudahkah pendatang tanpa izin masuk ke negara kita? Rakyat Sabah, jangan biarkan pendatang tanpa izin ini yang akan memerintah negara kita pada masa akan datang!!! Bangkit lah!!!

Akhir kata, sebagai rakyat Bangsa Negara Sabah yang sudah sedar akan kebenaran ini, saya harap perkara  yang saya katakkan ini dapat memberi renungan atau iktibar kepada rakyat Bangsa Negara Sabah yang masih belum bangun daripada mimpi. Bangunlah wahai warga Bangsa Sabahan! Selamatkanlah Sabah Tanah Air Ku! Marilah kita bersama-sama bersuara akan hak-hak kita! 

TOGETHER WE STAND, DIVIDED WE FALL!

Artikel ini telah ditulis sendiri oleh seorang Anak Kelahiran Bangsa Negara Sabah yang bernama Felsie Joy Pillin yang berasal daripada Daerah Penampang, Sabah. Beliau merupakan peserta yang kedua yang telah menyahut  seruan "Kempen Kesedaran Bangsa Borneo".

Penulis ini yang baru sahaja berumur 17 tahun telah mengejutkan pihak UVSB kerana artikel beliau ini dipenuhi dengan kesedaran dan kematangan dan melalui hujahnya membuktikan beliau telah mendapat kesedaran hasil daripada penindasan demi penindasan oleh kerajaan malaya yang telah menyamar sebagai kerajaan malaysia. 

Sila sebarkan mesej beliau seberapa banyak yang mungkin jikalau anda bersetuju dengan apa yang beliau perkatakan melalui artikel ini. Anda juga digalakkan untuk menyertai kempen ini... Sabah For Sabahan!



10 comments :

  1. INDEPENDENCE DEMANDS SWEEPING SABAH & SARAWAK-

    IT IS NOT SEDITIOUS TO DEMAND OUR INALIENABLE RIGHT TO INDEPENDENCE!

    MALAYAN COLONIALISTS & ROBBERS GET OUT OF SABAH & SARAWAK!

    Read the SURGING trend to demand SS independence from Malaya... we are waking up & helping ourselves.

    1. 916 Occupation Day FB- independence discussions- https://www.facebook.com/groups/553949527998238/

    2. SAPA Papers in MA63 & independence http://www.sarawakaspiration.org/p/publications.html

    3. SSM Independence campaign (18K members) https://www.facebook.com/groups/SarawakSovereigntyMovement/

    ReplyDelete
  2. Rakyat sememangnya suda sedar dari mimpi... tapi sia2 dan malangnya pemimpin buta hati kerna wang dan darjat yg menyukarkan rakyat maju ke depan... menentang mati tak menentang derita... so berjuang la sabahan. Yg lantang harus d depan pasti ada d belakang yg menyokong mara ke hadapan bersama. Thanx felesia... artikel yg berani n sya sukung 1000% 👍

    ReplyDelete
  3. Sa share post kamu.. Tq.. Semangat SABAHAN

    ReplyDelete
  4. Kita tdak bleh brmmpi lgi. Kita msti bawa anak² muda yg lain agar turut sedar dngan apa yg berlaku d negara kita... Dn pili seorang pmmpin yg sesuai dn yg bleh dharap untuk memimpin ngra kita... Bnkit dn Trus kn usaha kita.. Anak² muda sabahan...

    ReplyDelete
  5. Sy sedar mengenai perkara ini ketika sy berusia 17 tahun... Sekarang umur sy 34 tahun... Org yg giat menyedarkan isu ini ialah jeffery kitingan... Malangnya status "katak" beliau menenggelamkan hujah2 beliau mengenai isu2 hak sabah... Sy mula giat menulis blog ketika berada di pengajian tinggi... Namun setelah mendapat beberapa mesej dari penguatkuasa, sy memilih utk menjadi pasif demi masa depan dan karier yg menjadi periuk nasi saya... Teruskan usaha...

    ReplyDelete
  6. Good to hear this. Akhir nya ada generasi baru yg berfikiran seperti anda

    ReplyDelete
  7. Pru15 undilah parti gabungan sabah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...