Menelusuri alur sejarah panjang
North Borneo/Sabah, memberikan kita semangat dan kekuatan untuk terus berjuang.
Ini berdasarkan kepada fakta yang sahih daripada dokumen Perjanjian Malaysia
1963 dan Perkara 20 yang turut tercatat dalam laporan Jawatankuasa Antara
Kerajaan semasa proses pembentukan Persekutuan Malaysia dahulu. Malah jika
mendengar perisytiharan Malaysia di Padang Merdeka, (Kota Kinabalu), yang
diucapkan dalam Bahasa Inggeris, Kadazan dan Cina, jelas sekali disebutkan
penggunaan Negara of Sabah. Jadi tidak syak lagi bahawa Sabah adalah sebuah
NEGARA MERDEKA yang sama-sama membentuk Persekutuan Malaysia bukannya menyertai
Malaysia sebagai sebuah NEGERI yang ke-12 seperti yang tercatit dalam Mykad
sekarang ini. Sayang sekali dalam buku-buku sejarah yang diajarkan di
sekolah-sekolah awam, MALAYSIA merdeka pada 31 OGOS 1957, sedangkan seluruh
dunia tahu bahawa MALAYSIA baru sahaja dibentuk pada 16 SEPTEMBER 1963.
Bagaimana pula merdeka sedangkan belum dibentuk?
Jika kita mengambil contoh United
Kingdom (UK),misalnya, yang merupakan
'tempat asal' penjajah British yang menjajah kita sedikit masa dulu, maka terdapat kewajaran untuk kita mengatakan
bahawa model Persekutuan Malaysia sebenarnya diaspirasikan daripada pembentukan
United Kingdom yang diwakili oleh England, Scotland dan Wales dengan Northern
Ireland. Bermakna UK yang mengamalkan sistem pemerintahan Constitutional
Monarchy mempunyai 4 wilayah utama dengan berpaksikan satu Raja iaitu Queen
Elizabeth. Apa yang menariknya, keempat-empat wilayah ini mempunyai kuasa
autonomi sendiri. Contoh mudah, semua wilayah ini mewakili negara masing-masing
dalam Bola Sepak Piala Dunia tetapi semasa sukan Olimpik, mereka akan bersama
dalam UK. (Tajuk Perjanjian Malaysia begini : UNITED KINGDOM OF GREAT BRITAIN
AND NOTHERN IRELAND and FEDERATION OF MALAYA, NORTH BORNEO, SARAWAK AND
SINGAPORE).
Dalam kes pembentukan Malaysia,
diwakili oleh Tanah Melayu dengan North Borneo/Sabah, Sarawak dan Singapura.
Perjanjian Malaysia 1963 ditandatangani oleh 5 wakil iaitu wakil British, Tanah
Melayu, North Borneo/Sabah, Sarawak dan Singapura. Bermakna 4 wilayah yang
merdeka sebagai sebuah negara berdaulat ini telah bersetuju membentuk sebuah
gabungan yang dikenali sebagai Malaysia. Dengan kata lain Sabah adalah sebuah
NEGARA dalam Malaysia yang mana Seri Paduka Yang Dipertuan Agung sebagai
lambang sistem demokrasi raja berperlembagaan namun setiap wilayah berkuasa
mentadbir sendiri. Di Sabah, ia dikuatkan lagi dengan syarat 20 perkara yang meliputi
antaranya soal Imigresen, Perkhidmatan Awam,Kewarganegaraan,
Tarif/Cukai/Kewangan,Hak Orang Asal dan Sistem Pelajaran. (Rujuk Laporan IGC,
Bab 2 Perenggan 14/Perkara 20).
Apa yang berlaku hari ini, di
bawah pimpinan Kerajaan UMNO/BN Sabah dan Sarawak telah diturunkan pangkat
sebagai negeri yang sama taraf dengan negeri-negeri dalam Tanah Melayu /
Semenanjung Malaysia. Semua kuasa autonomi, bahkan tuntutan sah dalam Perkara
20 juga tidak lagi digunapakai. Sedangkan masih banyak Undang-undang di Sabah
yang terpakai sehingga kini, tetap merujuk kepada istilah Yang Dipertua Negara
iaitu merujuk kepada Perkara 20, Nombor 18. Ambil contoh Mahkamah Tinggi Sabah,
pada 12 September 1968 iaitu LIMA tahun selepas Malaysia dibentuk, seluruh
dunia masih mengiktiraf Sabah sebagai sebuah negara apabila plat tanda
perasmian bangunan ini masih jelas tertera nama Tun Pengiran Haji Ahmad Rafae
Bin Orang Kaya2 Pengiran Haji Omar sebagai Yang Dipertuan Negara of Sabah.
Sejak bila pula tiba-tiba jadi Yang Dipertua NEGERI?
Selain itu, dalam sistem
pentadbiran, jelas terbukti bahawa Sabah dan Sarawak mempunyai Kabinet Menteri
sendiri yang lengkap sedangkan seluruh negeri di Semenanjung Malaysia hanya
mempunyai satu Kabinet Menteri iaitu di Putrajaya. Semua perbandingan ini
mempunyai asas untuk mengatakan bahawa Sabah dan Sarawak bukan negeri di
Malaysia tetapi sebuah NEGARA dalam Gabungan Malaysia. Jadi tuntutan kita bukan
untuk keluar Malaysia dan menjadi sebuah negara baru tetapi hak kita sebagai
sebuah negara dalam gabungan Malaysia. Namun begitu, lain halnya jika
Perjanjian Malaysia 1963 dikaji semula dan didapati BATAL kerana penyingkiran
Singapura pada tahun 1965 tidak melibatkan perundingan semua pihak yang
menandatangani Perjanjian Malaysia 1963 termasuklah Sabah dan Sarawak.
Kita mempersoalkan perkara ini,
bukan semata-mata gimik berpolitik, bukan juga sekadar untuk meraih sokongan
tetapi sekadar menuntut hak yang sewajarnya berdasarkan PERJANJIAN yang SAH.
Jika kita terus menerima Sabah sebagai sebuah negeri dalam Malaysia, kesannya
ialah, kita bergantung penuh kepada Persekutuan untuk memajukan Sabah,
sedangkan banyak polisi seperti Cabotage Policy iaitu polisi perkapalan jelas
merencatkan perkembangan ekonomi di Sabah dan Sarawak. Lihat sahaja, mengapa
harga komoditi seperti getah, harganya murah berbanding di Semenanjung
Malaysia. Apa yang peliknya, banyak barang keperluan di Sabah mahal berbanding
di Semenanjung Malaysia atas alasan 'kos pengangkutan' sedangkan kita tahu
polisi perdagangan yang berat sebelah inilah yang menjadi penyebabnya. Malah
ini juga yang menyebabkan ramai belia di Sabah berhijrah ke Semenanjung
Malaysia untuk bekerja kerana pelabur 'terpaksa' melabur di sana akibat polisi
ini.
Kebergantungan kepada Persekutuan
ini akan menyebabkan Sabah terpaksa 'merelakan' hasil bumi termasuk minyak dan
gas 'mengalir' ke Persekutuan sedangkan peruntukan pembangunan untuk Sabah
setiap Rancangan Malaysia 5 tahun sangat kecil. Peruntukan ini kecil kerana
manipulasi kerusi Parlimen dan juga kerusi Dun. Sabah sebesar 9 buah negeri di
SM hanya mempunyai 25 kerusi Parlimen dan Sarawak yang lebih besar daripada
Sabah pula hanya 31 kerusi Parlimen. Kita ambil contoh negeri Perlis (821 km
persegi ) berbanding daerah Pitas 1419 km persegi). Secara relatifnya, DAERAH Pitas
lebih besar berbanding NEGERI Perlis. Tetapi di Perlis ada 3 kerusi parlimen
dan 15 Adun sedangkan Pitas cuma ada seorang Adun dan berkongsi 1 Parlimen
dengan Dun yang lain. Sekiranya setiap ADUN diberikan peruntukan RM1juta
setahun bermakna Perlis mempunyai DANA sebanyak RM15 juta untuk membangunkan
sebuah kawasan yang lebih kecil daripada Pitas yang hanya layak mendapat DANA
RM1 juta.
Merujuk kepada Laporan
Suruhanjaya Cobbold, sebarang penambahan kerusi Parlimen seharusnya
mengambilkira KELUASAN dan POTENSI Sabah dan Sarawak. Tetapi polisi kerajaan
sekarang ini bergantung kepada POPULASI. Ertinya, peruntukan untuk Sabah dan
Sarawak akan sentiasa kecil kerana populasi yang kurang. Ini juga bermakna
Sabah dan Sarawak akan kekal kurang maju dan tertinggal jauh di belakang
Semenanjung Malaysia. Kesian sekali orang-orang di PEDALAMAN yang sedikit
penduduk terpaksa menanti SISA pembangunan selepas kawasan POPULASI ramai
didahulukan. Bayangkan dalam RMK10, Bajet Pembangunan Malaysia sebanyak 109
Billion. Sabah dan Sarawak diperuntukkan sebanyak 9 Billion sahaja sedangkan
Semenanjung Malaysia menggunakan 100 Billion. Walhal, seluruh dunia tahu bahawa
yang mundur sekarang ini ialah Sabah dan Sarawak. Sudah sampai masanya fokus
pembangunan itu dialih ke sini.
Maka atas dasar itulah,
perjuangan politik di Sabah WAJAR menilai dari sudut HAK-HAK yang empirikal dan
tidak hanya bergantung kepada EHSAN. HAK-HAK ini pula bukan ciptaan tetapi
jelas termaktub dalam PERJANJIAN yang SAH. Bahkan ia turut disertakan dengan JAMINAN-JAMINAN
bahawa Sabah adalah RAKAN KONGSI SAMA TARAF dengan TANAH MELAYU bukannya dengan
NEGERI-NEGERI dalam Tanah Melayu. Bagaimana pula menjadi sama taraf jika Bajet
Pembangunan juga jelas memperlihatkan jurang perbezaan yang besar? Selagi Sabah
dikategorikan sebagai NEGERI selagi itulah rakyat Sabah tidak terbela.
Bukan itu sahaja, ARTIKEL VII,
Perjanjian Malaysia menegaskan bahawa Kerajaan Persekutuan Malaya, Kerajaan
Borneo Utara dan Kerajaan Sarawak akan mengambil tindakan perundangan, eksekutif
atau apa-apa tindakan yang lain yang diperlukan bagi melaksanakan
jaminan-jaminan, akujanji-akujanji dan syor-syor yang terkandung dalam Bab 3,
dan Lampiran A dan B kepada Laporan Jawatankuasa Antara Kerajaan yang
ditandatangani pada 27 Februari 1963, sejauhmana ianya tidak dilaksanakan...
Persoalannya, di manakah asas
pihak-pihak tertentu mengatakan perjuangan STAR di Sabah hanya bersifat
kenegerian dan berbaur hasutan? Kita hanya menuntut HAK yang jelas dalam sebuah
PERJANJIAN yang SAH. Apakah itu salah? 49 tahun telah berlalu tanpa kita
menuntut apa-apa dan sepanjang masa itulah nasib kita terus binasa. Apatah lagi
dengan pengiktirafan memalukan Bank Dunia pada tahun 2010 sebagai sebuah NEGERI
TERMISKIN di Malaysia sedangkan NEGARA Sabah penyumbang kedua terbesar Malaysia
dalam sektor minyak. Malah tahun 2011 Persekutuan mengutip 22.7 Biliion Cukai
daripada Sabah sedangkan Perkara 20 No 11 jelas mengatakan bahawa North
Borneo/Sabah berkuasa penuh ke atas Kewangan/Dana Pembangunan, Cukai dan
Tarif-tarif.
Oleh itu, saya menyeru kepada
seluruh rakyat Sabah, berhentilah menyalahkan pemimpin terdahulu. Marilah kita
bangkit hari ini dengan ILMU dan FAKTA yang tepat dan benar untuk menuntut
kembali Hak-hak Kemerdekaan Sabah sebagai sebuah Negara Dalam MALAYSIA. Masa
depan generasi akan datang ditentukan oleh tindakan kita sekarang. Seperti juga
pemimpin terdahulu yang salah langkah, hari ini kita menerima kesannya. Jadi
sebagai warganegara Sabah yang CELIK ILMU PENGETAHUAN, apakah kita masih mahu
mewarisi kesilapan pemimpin kita yang terdahulu dan membiarkan keadaan hari ini
terus diwarisi oleh generasi akan datang. Mungkin lebih teruk lagi dengan
kehadiran PTI yang semakin tidak terkawal, anak cucu kita bakal merempat di
bumi sendiri kelak.
Dengan perbandingan dan Fakta
yang 'dikupas' di atas, TIDAK SALAH jika di SABAH ini mempunyai PERDANA MENTERI
sendiri dan bukan hanya TIMBALAN PERDANA MENTERI kan? Untuk itu rakyat Sabah
harus memastikan sebarang anasir dari pihak PARTI MALAYA tidak lagi berada di
Sabah demi memastikan ACUAN NEGARA SABAH dapat dibentuk dan direalisasikan.
BUKAN bermakna kita anti MALAYA tetapi kita tidak mahu sistem yang ada pada
hari ini terus digunapakai di Sabah sekalipun Kerajaan Persekutuan bertukar,
bahkan pertukaran Kerajaan Persekutuan sememangnya harus disokong tetapi bukan
dengan cara yang ada hari ini...
malangnya...tidak semua orang Sabah sedar pasal ni....banyak jg yg tidak tau pasal tu perkara 20...sedih kan..
ReplyDeleteCara penyampaian fakta sebenar kpd seluruh rakyat Sabah tidak begitu jelas dan meyakinkn terutama golongan kurang pendidikan. Harap pemimpin dan rakyat yg cerdik pandai sama2 menyalurkan fakta sebenar kpd golongan ini. Sekian
ReplyDelete