Thursday 7 November 2013

Sampai bilakah keadaan ini harus berterusan?

Saya baru sahaja pulang dari bercuti di kampung. Ini mahu kongsikan kepada kamu semua. Kampung saya yang tidak ada bekalan elektrik. Kampung yang tidak ada line telefon (yang ada pun hanyalah line maxis). Kampung yang jalan rayanya berlubang-lubang dari pekan Ranau mengambil masa 2 jam. Kehidupan yang saya boleh katakan sangat mundur dari segi pembangunan. Sangat kasihan walaupun sejak kecil saya mendengar desas-desus mengatakan bahawa jalan akan diperbaiki tetapi sehinggalah sekarang belum juga ada perubahan yang saya lihat meskipun penaikkan taraf sudah bermula namun ada saja alasan "peruntukan tidak cukup". Lagi satu kami terpaksa menggunakan "generator" setiap malam untuk menyalakan lampu, sekiranya minyak tidak ada, terpaksalah bergelapan sepanjang malam. Minyak sekarang ini pun mahal dan terpaksa kena berfikir dulu untuk menghidupkan generator atau tidak. Kalau kamu berada di tempat saya apa yang akan kamu lakukan? Adakah terus berdiam diri? Sudah tentu tidak bukan. Kita sepatutnya berhak menikmati kehidupan yang lebih baik daripada ini.

Pertanyaan saya disini... "Sampai bilakah keadaan ini harus berterusan?" Dimanakah slogan yang dilaung-laungkan "rakyat didahulukan pencapaian diutamakan"??? Ianya tidak bermakna apa-apa sekiranya tidak ada tindakan yang dilakukan..bak menanam tebu di tepi bibir..

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...