Wednesday 13 November 2013

Tahu "Menyalak" Kalau Hak Itu Sudah Dirampas...

Saya hairan dengan sesetengah Orang Asal Negara Sabah yang berabis mahu mempertahankan hak mereka terutamanya hak mengenai tanah adat. Mereka berjuang habis-habisan untuk mempertahankannya. Banyak kata-kata kesat yang dilemparkan kepada 'kerajaan' jika hak mereka ditindas dan tidak dihormati. 

Apa yang saya hairan di sini, bila diperhatikan, mereka sendiri yang menyokong/membantu si 'kerajaan' itu. Lihat saja kawasan mereka. Jelas ada 'lambang' siapa yang mereka sokong. ''Sama-sama masuk timbangan''. Tahu ditindas, tahu tidak dihormati, tahu akan dimungkiri tapi masih berdiam. Umpama berteriak dalam air. 

Hei Orang Asal, buka mata kamu! Jangan memperbodohkan diri sendiri. Tahu 'menyalak' kalau hak itu sudah dirampas tapi tidak sedar dengan siapa dia berkerjasama. Mereka mentertawakan kamu. Sebab bagi mereka kita itu tidak tahu apa-apa, yang kita tahu hanya minta 'bantuan'. Kamu terjerat dengan tindakan sendiri. Jangan sudah hilang baru mahu menyesal. Sesal kemudian tiada guna. Selagi masih punya kesempatan, mari bersama mengubah nasib Negara Sabah mahu pun Negara Sarawak.


0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...