Tuesday 29 October 2013

Ubah minda dan mentaliti anda untuk memahami apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan politik

Satu perkongsian daripada saya. Untuk mengubah persepsi anda mengenai politik. Seorang sahabat pernah mengatakan kepada saya 'tidak ada gunanya kamu terlibat dengan politik, itu hal orang-orang besar saja tu, kamu cakap-cakap banyak pun tidak ada guna bukan ada kuasa pun' saya terkedu sebentar apabila mendengar penyataan sedemikian. 

Benar sebelum ini saya juga mempunyai pandangan sedemikian tetapi apa sebenarnya yang mengubah saya ialah kesedaran saya mengenai apa sebenarnya ya berlaku di sekeliling tanpa kita sedari yang memberikan impak yang cukup besar bagi generasi muda Sabah..ramai yang tidak memahami makna politik sebenarnya apa sebut tentang politik mesti yang wujud dalam minda adalah kempen-kempen pilihanraya malah ada juga yang mengatakan 'saya tidak mau terlibat apa-apa, cukuplah di Sabah ni saya tidak dikenakan cukai' sebenarnya mereka tidak faham. 

Jika difikirkan lebih, hendak membeli 'selipar jepun'di kedai pun terpaksa bayar lebih untuk itu. Jangan katakan saya tidak terlibat kerana secara tidak langsung anda memang jelas terlibat. Maka dengan itu ubah minda dan mentaliti anda untuk memahami apa sebenarnya yang dmaksudkan dgn politik. Sedar sekarang adalah lebih baik daripada sesal kemudian tiada guna dan hanya mampu menggigit jari tetapi harus diingat kesedaran diikuti dengan tindakan barulah membuahkan hasil. Jangan sekadar melepaskan kata-kata...

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...