Tuesday 29 October 2013

Politik bukan urusanmu? Benarkah? - Part 2/2

Ok, saya meluah dulu kunu.. hehe... kalau ada salah dan silap tolong betulkan aaah.. hehe...

Begini, ramai pelajar sekarang yang bila kita cakap pasal politik mesti dia akan fikir pasal c najib, lebih senang pasal isu2 dalam Malaysia ni lar. Asal politik mesti dorang garu kepala yg tdk gatal ada juga yang cakap 'I hate politic !' (mcm sia juga dulu2) hehe.. 

Kenapa dorang cakap begitu??.. Sebab bagi mereka, mereka fikir yang politik ini indak bagus bah. Semua pasal yg tidak bikin puas hati orang. BUkan mereka ni tiada minat tapi mereka ni terlalu 'emosi' pasal politik. Kalau ada saja perkataan 'politik' sanaaaa sudah dorang lari bukan takut tapi 'tidak suka', terutama yang golongan muda ni. 

Memang kita ni mempunyai pilihan sendiri. Mungkin kamu tidak suka politik tapi politik itu adalah semua tentang kamu tentang kita. Jika kita tidak suka politik atau benci politik itu adalah politik awal dalam diri kita tetapi ia diterjemah kepada perasaan. Inginkan sesuatu perlukan usaha. Itulah politik. Cara anda berkawan dan menjalinkan persahabatan dengan kawan itulah politik tetapi ia dalam konteks yang kecil. 

"Politik" mungkin mempunyai maksud pejoratif, terutama sekali apabila digunakan di dalam kerja kerja dalaman sesebuah institusi. Dengan mengatakan sesuatu keputusan dibuat atas dasar politik akan memberi gambaran bahawa keputusan tersebut dipengaruhi oleh kepentingan runcit daripada objektif atau kebaikan bersama.

Politik itu sebenarnya bukanya 'jahat' cuma kita perlu faham apa itu politik dan bagaimanakah politik itu. Sebenarnya bukan politik yang 'jahat' tapi oranglah yang membuat politik itu seperti 'jahat' . Politik ini ada banyak jenis bukan mcm yang kita nampak di Persekutuan Malaysia kita ni saja . Di Negara Malaya, Negara Sarawak dan Negara Sabah. Bukan itu ja. Ada bnyk jenis. Jangan telampau 'sempitkan fikiran itu' ..
Saya sebenarnya sakit hati bila mereka di luar sana terutama golongan muda tidak memahami apakah politik ini yang sebenarnya. Kalau bukan dari sekarang bila lagi mahu start belajar soal ni kan??.. Membiasakan diri dalam soal ini?? Jangan bila sudah mahu dekat2 dgn 'tanah' baru mahu sedar baru mahu menyesal. 

Saya ingat apa yang YB Datuk Dr.Jeffery Kitingan cakap, "selitkan masamu walau sedikit pun kepada politik semasa kamu menuntut pelajaran, kerana dulu saya tidak berkesempatan berbuat sedemikan seperti anda sekarang ini."

Tidakkah kamu terfikir masa depan kamu???.. The future for our generation?? Come on ! Younger Generation !. Jangan down !. Mahu memperjuangkan sesuatu??.. You'll never walk alone !. trust me.. Together we fight for our right.. Adakah anda, saya atau kita faham maksud politik sekarang???... sekeliling kita semuanya pasal politik. Melibatkan politik. So 'use your brain'.

Peace everybody !.

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...