Thursday 31 October 2013

Kita Satukan Tekad, Kuatkan Azam Bersama!

Satu kenyataan yang matang dan menunjukkan kesedaran dalam diri sangat jelas. Kesedaran ini juga menunjukkan kelahiran baru bakal-bakal Pemimpin Negara Sabah untuk memimpin Bangsa Negara Sabah kearah yang sepatutnya.

Terdapat satu persoalan telah diajukan kepada beliau mengenai maksud kenyataanya. Persoalan tersebut berbunyi begini; "Salam Tanah Negara Sabah tercinta. Disini ada satu soalan saya kepada En. Salbinus Tangkiris Salvryss. Bolehkah anda menerangkan apa sebenarnya yang berlaku ke atas Negara Sabah sekarang sehingga perlu diselamatkan?"

Jawapan kepada persoalan tersebut dijawab oleh beliau;
"Salam Tanah Negara Sabah tercinta En.Jairun Ilunz... Generasai seperti ini merupakan genersi yang menunjukkan sikap ambil berat terhadap Negara tercinta kita (kita orang tua-tua kalau tidak tahu tanya, anda seorang yang proaktif).

Sebenarnya Negara kita (Sabah) boleh diibaratkn "bagaikan telur di hujung tanduk". Masalah yang paling kronik sekarang adalah tahap kefahaman Genarasi Muda tentang kedudukan dan situasi termasuk politik Negara Sabah sangat rendahhh... Sabahan telah dimanipulasikan oleh pihak-pihak tertentu untuk kepentingan mereka dengan pelbagai cara "Orang Asal" Sabahan dikaburi dengan pemutar belitan sejarah dan apa yang dikenali Penjajahan secara halus melalui ideologi. 

Adakah kita sedar bahawa projek IC merupakan salah satu contoh terbesar yang dilakukan oleh mereka untuk menguasai Negara Sabah dan sumber alamnya untuk memajukan malaya??? Adakah anda faham dengan Perkara 20?Adakah anda faham proses pembentukan Malaysia? Adakah anda faham dengan sistem politik di Negara Sabah (malaya mengatakan Sabah merupakan simpanan tetap mereka)??? Adakah anda melihat apa yang di katakan perjudis berlaku??? Adakah anda menyedari Negara Sabah merupakan Negara yang paling mundur sedangkan mempunyai sumber alam yang banyak??? Adakah anda sedar kita dipedulikan atau di majukah??? Adakah anda sedar bahawa Negara Sabah menjadi rebutan oleh kuasa luar (malaya vs filipina)??? 

Saudara Jairun Ilunz yang dihormati, perhatikan hal-hal ini, mohon cari jawapan yang jitu terhadap persoalan-persoalan diatas mudah-mudahan sedikit sebanyak ianya mampu merungkai segala persoalan ataupun tetapkan masa kita boleh berbincang "Heart by heart to discuss more detail about Sabah and Sabahan's condition...."

Dan En.Heronay Sulorin telah menyokong kenyataan En.Salbinus Tangkiris Salvryss. Dalam hujah beliau, beliau menekankan "Tiada siapa yang dapat membantu negara Sabah yang sedang sakit tenat ini, melainkan generasi muda negara Sabah. Anda semua penentu nasib negara Sabah. Kita semua mesti menyembuhkan kesakitan yang sedang dialami oleh negara Sabah". Beliau juga telah menguatkan  lagi kenyataanya dengan mengatakan "Kita sebagai generasi muda negara Sabah harus menyelamatkan Sabah ataupun kehilangan Sabah. Hasil drp analisis sia negara Sabah adalah diantara kawasan yg paling Strategik di dunia, jika generasi muda negara Sabah mampu mentadbirnya......"

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...