Monday 17 March 2014

"Sudah Tiba Masanya Generasi Muda Borneo Bangkit dan Bersatu!"

Salam Perpaduan, Salam 1Borneo, Salam Perjuangan buat semua generasi Y Bangsa Borneo... Di sini, saya ingin mengambil kesempatan pelung untuk menyahut "Kempen Kesedaran Bangsa Borneo" yang dianjurkan oleh pihak UVSB untuk tempoh enam bulan ini sehingga 16 September 2014.

"Sudah Tiba Masanya Kita Besatu Padu Bangkit untuk MENUNTUT HAK-HAK BANGSA BORNEO! Tanpa melihat daripada sudut etnik/suku kaum, agama dan fahaman politik... KITA MESTI ketepikan semua itu... KITA BERGABUNG DAN BERSATU UNTUK HAK KITA, Bangsa Negara SABAH dan Negara SARAWAK!"

Marilah kita bersatu untuk menuntut hak-hak orang (BORNEO)!

"Kami Bangsa BORNEO, bukan tidak suka dengan malaya, kami Bangsa BORNEO bukan benci dengan malaya. 

Tetapi kami tidak suka dan kami benci "pemimpin malaya" sebab MENIPU, MENGKHIANATI Bangsa BORNEO, TIDAK menghormati MA63 dan 18 & 20 PERKARA."

Saya Bangsa Negara Sabah. Tidak ada satu orang pun yang menyuruh dan memaksa saya untuk BANGKIT BERJUANG DAN BERSUARA UNTUK BERSATU DEMI BANGSA BORNEO, NEGARA SABAH DAN NEGARA SARAWAK! Kerana saya TELAH SEDAR akan hak-hak kita yang selama ini TIDAK DIHORMATI DAN YANG LEBIH MENYEDIHKAN LAGI APABILA IA DIHINA DAN DIKHIANATI! Dan saya sedar akan keadaan sekarang bahwa rakyat Bangsa Borneo, Bangsa Negara Sabah dan Negara Sarawak HARUS dan MESTI SEDAR untuk BERSATU dalam menuntut hak-hak kita. Lihatlah masalah sosial di Negara kita yang semakin meningkat seperti kes-kes jenayah (merogol, merompak, membunuh, etc) serta yang lebih serius lagi apabila ia melibatkan kes "Pendatang Tanpa Izin, Pendatang Dengan Izin atau kedua-duanya sekali" semakin membimbangkan rakyat Bangsa Negara Sabah. 

Daripada segi ekonomi Negara Sabah dan Negara Sarawak, ia seharusnya lebih kaya dan lebih baik jika ia pengurusan ekonomi Bangsa Borneo diurus sendiri  TANPA campur tangan malaya. Dengan itu kemudahan awam, pembagunan, sistem pendidikan PASTI lebih baik dan kita boleh menikmati bersama kekayaan Borneo ini. Lihatlah Generasi Muda Bangsa Borneo, Bangsa Negara Sabah dan Negara Sarawak... Janganlah anda semua leka dan tidak peduli akan isu semasa terutama sekali politik negara kita (Sabah dan Sarawak), kerana politiklah memainkan peranan yang PENTING dalam menentukan sosial dan ekonomi Kerajaan Negara kita

Oleh itu, saya ingin menyeru dan merayu kepada semua Generasi Muda Bangsa Borneo, Bangsa Negara Sabah dan Negara Sarawak... Marilah kita bersama-sama Bersatu, Berkerjasama, Bangkit dan Berjalan bersama-sama sebagai SEORANG PEJUANG BANGSA BORNEO! 

Borneo Adalah Tanah Air Kita,
Bersama Kita Semua Bangsa Borneo,
Darah Tumpah Tanah Air kita yang tercinta,

Pemuda Pemudi,
Semua Marilah,
Bangunlah Bersatu Semua,

Marilah Bersama Serta Maju Jaya,
Merdeka Sepanjang Masa,
Bersatu Segala Bangsa  Borneo,
Borneo Bangsa Merdeka Sepanjang Masa...

Jika anda Bangsa Asli Borneo anda PASTI akan sayang dengan Negara Sabah dan Sarawak. Anda PASTI rela tanpa paksaan untuk menyertai perjuangan ini kerana cinta dan kasih sayang terhadap Negara Sabah dan Sarawak ini TIDAK TERHINGGA. Tidak ada orang lain yang dapat menolong kita kalau bukan kita Generasi Muda! Siapa lagi kalau bukan kita?  Saya berbangga dan sangat bersyukur kerana sudah ramai Generasi Muda Bangsa Borneo sedang, sudah dan telah SEDAR, BANGKIT dan BERANI bersuara dan punya semangat sayangkan Negara Sabah dan Negara Sarawak yang TERCINTA INI!


SABAH FOR SABAHAN || SARAWAK FOR SARAWAKIAN
BORNEO FOR BORNEO.

"KEBENARAN, KESEDARAN, KEBERANIAN, KEBANGKITAN dan NASIONALISME bersama mu Generasi muda Bangsa Borneo!
Anda TIDAK Bersendirian"


Joshua merupakan Peserta Kempen Bangsa Borneo @ Borneo Awareness Campaign yang Ke-7 telah menyahut seruan Kempen Kesedaran ini. Satu mesej yang JELAS lagi TEGAS disampaikan oleh beliau.

Kesedaran menghasilkan Keberanian.
Keberanian menghasilkan Keyakinan.
Keyakinan menghasilkan Tindakan.
Tindakan menghasilkan Kejayaan melalui Nasionalisme!

Berikan SOKONGAN anda melalui perkongsian artikel yang yang mengandungi mesej yang SANGAT PENTING! Sila sebarkan mesej ini agar Generasi Muda Negara Sabah di luar sana juga akan Terpanggil bersama-sama dalam KEBANGKITA KESEDARAN BANGSA BORNEO INI!

-Borneo Youth Revival-

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...