Sunday 23 March 2014

"Apabila Kesedaran MENUNTUT TINDAKAN..."

Aku terpanggil untuk menghasilkan Karya ini, bukan untuk mengejar Hadiah mahupun "Glamor". Apa yang di Hasilkan Ini adalah atas kesedaran yang Kita Rakyat Bangsa Borneo mesti mengorak Langkah lebih jauh ke dalam Memperjuangkan Kemerdekaan ini. Zahir dan Batinnya...

   Kemerdekaan bukannya Mesti dilaungankan serta di perlihatkan secara Zahir sahaja, tidak perlulah berteriak seumpama orang Gila di Jalan-jalan raya. Pelancaran Bunga-Bunga api mahupun Sepanduk-sepanduk menghiasi dinding-dinding Bangunan.

  Ia lebih manis jika sambutannya di adakan secara sederhana, Ikhlas namun masih meriah lambang, rasa syukur kita kerana Menjadi Bangsa yang bebas, Merdeka Lagi Berdaulat. 

  Bilakah Malaysia Merdeka..? Satu persoalan yang senang namun rumit untuk di jawabnya. Tanyalah mana-mana Cendiakawan serta sejarahwan Negara, pasti Jawapannya tentu kalian tahu sepertimana yang di catat dalam buku-buku sejarah di seluruh Malaysia. walhal ianya bukan sebegitu..

  Para Pejuang sekelian sungguh kita bergerak di Alam maya, pastikan terus mendidik Generasi kita akan Kebenaranya, Pasti setiap seorang dari kita punya Anak, adik, anak saudara mahupun Kaum kerabat yang masih di Bangku sekolah. Jangan Pernah Jemu !! Jangan Pernah Kesal dan mengeluh, ajar mereka bahawa Malaysia ini adalah Gabungan 4 buah Negara Merdeka lagi berdaulat lalu bersama membentuk sebuah Persekutuan yang kuat dan Bebas dari anasir-anasir luar perosak Bangsa.

  Ini Hakikatnya namun kini semua itu seakan tiada penting kini, dengan terang lagi bersuluh sebahagian pemimpin-pemimpin Borneo sendiri yang menolak Konsep asal Persekutuan lantaran memandang tinggi akan Jawatan duniawi. Maka akibatnya Rakyat Sabah dan Serawak sendiri yang merana lebih 50 tahun Lamanya. 

  Wahai anak Borneo, jika kini anda berumur 18 tahun, maka pastikan 18 tahun yang mendatang kita punyai kekuatan dalam perjuangan ini. Tidak mustahil 18 tahun itu Sabahaan punya cukup kekuatan untuk menengelamkan penyokong-penyokong serta pemimpin timbangan yang rata-rata di usia pertengahan dan diambang senja kini.

  Jangan kita bersekongkol dan mengamalkan budaya politik dan sosial, yang pada pendapatku kala ini sedang menjadi soSIAL....  

  Maafkan diri ini jika terkasar bahasa dan kata, tapi ada kalanya menjadi sedih dan geram bilamana Isu-isu yang berbangkit ini telah menghilangkan norma-norma kebaikan seorang insan yang bergelar manusia.

  Aku seorang muslim, bohong jika aku tidak terasa, bila ada segelintir manusia mengata macam-macam terhadap agama anutanku ISLAM, juga aku juga terasa terpanggil bilamana ada juga segelintir dari ekstrimis Islam yang kononnya memperjuangkan Agama, namun tidak mengamalkan Tatacara beragama yang sepatutnya iaitu Bersederhana....

  Sedih cukup sedih di media sosial serta arus perdana, perbalahan ini tertonjol dan di tonjolkan hingga memperlihatkan perpecahan sesama kita.

  Para batu-batu api inilah perosak bangsa, maka masih merdekakah kita di Tanah Sabah dan Sarawak !!!

  Jangan kita terpengaruh dengan tiupan perkauman dan Agama yang murah ini.

  Merdekakan diri, minda serta Ekonomi kita. Emmmm.... Kenapa pula ekonomi, kerana melalui ekonomilah kita mampu membebaskan diri dari belenggu penjajahan dan kehinaan ini.

  Wahai Anak Asal Borneo. Pertahankan jati dirimu, Jangan pernah takut untuk melakukan perkara baru yang boleh menguntungkan bukan sahaja diri tapi, teruskan berjuang, pastikan seluruh masyarakat juga merasakannya ...


  Akhir kata, Panglima harap para pemuda dan pemudi SS, mampu mengungkai tali kekusutan serta dapat mendalami inti pati perjuangan kita agar, kita tidak menjadi bahan ejekan dan cemuhan generasi mendatang.... 

Insyaallah diri ini akan terus mencoretkan sesuatu di ruangan ini... Tidak kiralah ada pertandingan mahupun tidak..  Kerana ia telah ku anggap sebagai satu kewajipanku sebagai seorang Anak Borneo.... :)

Peserta untuk Borneo Awareness Campaign yang Ke-8 yang berasal daripada Labuan, Negara Sabah ini bernama En.Mazlan Bin Hamidon telah memberikan satu pandangan yang JUJUR tentang mengapa KESEDARAN itu penting. Melalui nasihatnya ini memberikan satu pedoman bagi Generasi Muda Negara Sabah.

Sila berikan sokongan anda kepada artikel beliau ini dengan kongsikan dalam Facebook, twitter, blog anda. Biarlah mesej ini dapat sampai kepada semua Generasi Muda Negara Sabah yang masih lena, leka dan lalai akan TANGGUNGJAWAB mereka untuk BERJUANG untuk MEMPERTAHANKAN HAK BERSAMA DI NEGARA SABAH INI... Tanah Tumpah Darah Yang Tercinta ini...

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...