Masih terdapat kekeliruan di
kalangan ahli akademik dan penyelidikprofesional terutamanya mereka yang
berasal dari Malaya ketika membuat kajian terhadap perspektif sejarah dan
pembentukan Malaysia. Ini jelas
melibatkan tajuk yang luas dan tidak adil untuk kertas ini dapat menerangkan
setiap perkara yang terlibat. Oleh itu
kertas ini akan cuba untuk menerangkan isu-isu asas yang berkaitan dan
bertujuan mengurangkan kekeliruan diantara ahli akademik dan penyelidik
khususnya yang datang dari Malaya.
Kertas kerja ini di harapkan dapat dijadikan asas perbincangan kepada
pembentukan Malaysia.
Untuk memahami pembentukan
Malaysia dengan lebih baik, Dokumen British di Akhir Empire, Siri B Jilid 8 –
MALAYSIA disunting oleh AJ Stockwell adalah buku yang wajib dibaca untuk setiap
penyelidik yang serius. Selain buku ini
laporan, rang undang-undang dan enakmen berikut juga mesti menjadi sebahagian
daripada bahan-bahan penyelidikan.
1. The Cobbold Commission Report 1962
2. The Inter-Government Committee Report (IGC) 1963
3. The Malaysia Agreement 1963
4. The Malaysia Constitution both as a Bill in the Annex A
of the Malaysia Agreement 1963 and the original version approved by Parliament.
Laporan Suruhanjaya Reid adalah
bahan bacaan perlu untuk memahami asas penggubalan Perlembagaan Persekutuan
Malaya. Di sini wujud salah faham ketara
para ahli akademik penyelidikan Perlembagaan khususnya penyelidik dari
Malaya. Ini di sebabkan tidak ada
perlembagaan baru digubal bagi Malaysia, Perlembagaan Malaysia dibuat berdasarkan
Perlembagaan Persekutuan Malaya namun diubah dengan menambah perlindungan dan
kaveat terutamanya bagi Sabah, Sarawak dan Singapura sebagai pra-syarat bagi
pembentukan Malaysia.
Salah faham oleh para ahli
akademik dan penyelidik seperti ini, kini merebak ke domain awam dan ia perlu
di perbetukan, sekiranya tidak, ini akan mewujudkan kekeliruan kepada para
serjana Perlembagaan, Pengamal undang undang dan para pelajar undang undang di
masa hadapan.
Dua pakar akademik dan penyelidik
terkemuka di Malaysia ia itu bekas Profesor dari Universiti Islam Antarabangsa,
Dr Abdul Aziz Bari yang juga Pakar Perlembagaan dan Dr Wong Chin Huat, felo di
Institut Pulau Pinang dan pemikir kepada Kerajaan Negeri Pulau Pinang membuat
tuntutan bahawa Sabah dan Sarawak tidak boleh menarik diri dari Malaysia
berdasarkan Artikel 2 Perlembagaan Malaysia.
Kenyataan mereka ini salah dan tidak berasas, ini kerana Perkara 2
Perlembagaan Malaysia menyatakan bahawa:
Perkara 2. Penerimaan masuk
wilayah-wilayah baru ke dalam Persekutuan.
Parlimen boleh melalui
undang-undang—
(a) menerima masuk Negeri-negeri
lain ke dalam Persekutuan;
(b) mengubah sempadan mana-mana
Negeri, tetapi undang-undang yang mengubah sempadan sesuatu Negeri tidak boleh
diluluskan tanpa persetujuan Negeri itu (yang dinyatakan melalui undang-undang
yang dibuat oleh Badan Perundangan Negeri itu) dan Majlis Raja-Raja.
Ekstrak diatas dari Perlembagaan
Malaysia merupakan peruntukan untuk kemasukan negara/negeri ke dalam
Persekutuan dan peruntukan untuk mengubah persempadanan. Perkara 2 Perlembagaan Malaysia tidak pun
menyebut tentang pemisahan atau perkara untuk meninggalkan Persekutuan.
Perlembagaan Malaysia tidak ada peruntukan
tersurat atau tersirat untuk pemisahan mau pun meninggalkan Persekutuan. Bagaimana boleh pakar akademik dan penyelidik
membuat rumusan seperti di atas?
Satu-satunya penjelasan yang
munasabah kenapa Perlembagaan Malaysia tidak mempunyai fasal pemisahan telah
diberikan oleh Lord Lansdowne Pengerusi Jawatankuasa Antara Kerajaan
(Inter-Government Committee (IGC)) yang mempunyai tugas “untuk menyediakan
perkiraan perlembagaan akan datang, termasuk perlindungan untuk kepentingan
khas Borneo Utara dan Sarawak untuk menampung perkara-perkara seperti kebebasan
beragama, pendidikan, perwakilan di Parlimen Persekutuan, kedudukan penduduk
asli, kawalan imigresen, kewarganegaraan dan Perlembagaan Negeri”
Terdapat 2 perkara yang kita
perlu sedar di sepanjang hayat kerja IGC ini.
Pertama, pada masa ini lah
terdapat 5 parti-parti politik dari Sabah yang mengemukakan memorandum mereka
pada 29 Ogos 1962 kepada Lord Lansdowne.
Sekarang memorandum ini dikenali sebagai 20 Perkara. Terdapat salah faham diantara orang Sabah
sendiri yang mengiktiraf 20 Perkara ini sebagai satu “perjanjian” atau asas
Perjanjian Malaysia 1963. Dokumen ini
bukan perjanjian atau asas perjanjian ia hanya satu memorandum yang diserahkan
kepada Lord Lansdowne untuk pertimbangan beliau tidak lebih, tidak kurang. Sesiapa yang menyatakan Perkara 20 ini
sebagai satu perjanjian atau asas perjanjian, mereka hanya bertujuan untuk
mengelirukan orang ramai.
Kedua, peruntukan pemisahan tidak
dimasukkan dalam laporan IGC atau pun Perlembagaan Malaysia, walaupun ia adalah
salah satu perkara yang tersenarai dalam Perkara 20. Perkara 7 menyatakan:
Perkara 7: Tidak ada hak untuk
menarik diri daripada Persekutuan
Perkara ini adalah bertentangan
dengan semangat pembentukan Malaysia oleh kerana mengikut Perkara 20, Sabah dan
Sarawak tidak boleh berpisah langsung daripada Persekutuan walaupun mereka
diskriminasi dan ditindas.
Lord Lansdowne memberi alasan
tidak memasukkan peruntukan pemisahan di dalam Perlembagaan Malaysia oleh
kerana “mana-mana Negeri secara sukarela memasuki persekutuan mempunyai hak
intrinsik untuk menarik diri, oleh itu tidak perlu untuk memasukkannya ke dalam
Perlembagaan”. Apa yang dimaksudkan oleh
Lord Lansdowne bahawa Sabah dan Sarawak adalah bebas apabila membentuk Malaysia
oleh itu mereka juga bebas untuk meninggalkan Persekutuan.
Sabah dan Sarawak tidak
memerlukan Perkara 2 Perlembagaan Malaysia untuk meninggalkan Persekutuan
Malaysia; Sabah dan Sarawak tidak perlu mendapat persetujuan daripada setiap
negeri-negeri di Persekutuan Malaya untuk keluar; Sabah dan Sarawak tidak perlu
persetujuan Majlis Raja-Raja untuk meninggalkan Malaysia. Apa yang Sabah dan Sarawak perlu lakukan
ialah untuk meluluskan satu resolusi dalam Dewan Undangan Negeri masing masing
untuk meninggalkan Malaysia, Sabah dan Sarawak secara serta merta boleh menjadi
sebuah negara merdeka dan berdaulat. Ini
lah langkah yang telah di ambil oleh Singapura dalam tahun 1965.
Oleh itu apabila kedua-dua
profesor tadi berkata bahawa Singapura “dikeluarkan”, “ditendang” atau
“disingkirkan” daripada Malaysia, mereka membuat kenyataan salah. Bukti daripada dokumen-dokumen rasmi
menunjukkan bahawa Singapura telah meninggalkan Malaysia pada 7 Julai 1965, 2
hari penuh sebelum Rang Undang-undangPemisahan Singapura dibentangkan di
Parlimen Malaysia. Ini sebabnya semua
ahli PAP (Singapura) kecuali MP Bangsar tidak menghadiri didalam sidang
Parlimen tersebut kerana mereka bukan lagi rakyat Malaysia. Rang Undang-undang ini memerlukan tiga bacaan
(selalunya hanya dua bacaan) dan telah diluluskan dalam tempoh 4 jam!. Kepantasan kelulusan ini lebih menunjukkan
kepada usaha Malaysia untuk “menutup malu” dan bukan untuk “mengeluarkan”,”menendang”
atau”menyinkir” Singapura dari Malaysia.
Sekiranya profesor dan pakar
penyelidik ini telah melakukan penyelidikan mereka secara menyeluruh sudah
tentu mereka menjumpai kenyataan yang dibuat oleh Lord Lansdowne dan
perbincangan dalam Hansard Parlimen Malaysia bertarikh 9hb Ogos 1965.
Persendaan Keadilan (Travesty of
Justice)
Usaha untuk menafikan hak-hak
Sabah dan Sarawak sudah meresap ke semua peringkat masyarakat di Malaysia
khususnya mereka yang datang dari Malaya. Contoh terkini dapat di lihat
berdasarkan kepada kenyataan yang dibuat oleh Ketua Hakim Negara Malaysia Tun
Arifin bin Zakaria, dalam pelancaran buku, “Hak Perlembagaan Sabah dan Sarawak”
yang ditulis oleh seorang peguam yang berkerja di Sabah, Sukumaran Venugopal
daripada Persatuan Undang-Undang Sabah beliau berkata “Laporan Suruhanjaya
Cobbold yang telah diterbitkan pada 1 Ogos 1962 mengandungi kesimpulan sebulat
suara bahawa Persekutuan Malaysia adalah yang terbaik demi kepentingan Sabah
dan Sarawak”.
Kesimpulan sebulat suara yang
dinyatakan oleh Ketua Hakim Negara jelas merujuk kepada kesimpulan Lord Cobbold
dalam laporan Suruhanjaya Cobbold di mana beliau berkata bahawa 1/3 daripada
penduduk Sabah dan Sarawak menyokong pembentukan Malaysia, 1/3 daripada
penduduk Sabah dan Sarawak memberi sokongan tetapi dengan perlindungan yang
dipersetujui, dan 1/3 daripada penduduk Sabah dan Sarawak tidak bersetuju untuk
membentuk Malaysia.
Berdasarkan kepada
keputusan ini, Kerajaan British dan Persekutuan Malaya memutuskan bahawa 2/3
daripada penduduk Sabah dan Sarawak menyokong idea membentuk Malaysia. Apa yang mereka tidak mahu orang ramai tahu
ialah masa depan rakyat Sabah dan Sarawak sebenarnya telah ditipu oleh British
dan Persekutuan Malaya.
Jika Ketua Hakim Negara telah
membaca Laporan Suruhanjaya Cobbold beliau sudah tentu tahu bahawa Laporan
Suruhanjaya Cobbold hanyalah satu persendaan terhadap keadilan dan tidak
seharusnya mengaitkan dirinya dengan perkara seperti ini, kecuali jika beliau
adalah sebahagian daripada persendaan ini.
Ketua Hakim Negara sepatutnya
tahu bahawa Suruhanjaya Cobbold telah ditubuhkan untuk mendapatkanpandangan
rakyat di Sabah dan Sarawak. Suruhanjaya
Cobbold bertemu dengan 4,000 penduduk dari Sabah dan Sarawak daripada jumlah
penduduk negeri Borneo ini seramai 1.2 juta.
Disamping itu, Suruhanjaya Cobbold juga menerima 2,200 memo dan surat
daripada rakyat Sabah dan Sarawak.
Suruhanjaya Cobbold telah mengumpul pandangan daripada rakyat, yang
bermakna tugas mereka bukan untuk mendapatkan pungutan suara atau satu
referendum untuk membentuk Persekutuan Malaysia.
Terdapat dilaporkan didalam
berita tempatan bahawa lebih daripada 7,000 orang menunjuk perasaan di hadapan
di ibu pejabat SUPP di Kucing yang membantah pembentukan Malaysia. Bilangan penunjuk perasaan di Kuching sahaja
sudah lebih daripada cukup untuk mengatasi 4,000 orang yang di dakwa oleh Lord
Cobbold mereka telah bertemu – Bukti yang cukup berasaskan rekod yang lengkap
dengan dokumen-dokumen rasmi dan gambar.
Suruhanjaya Cobbold menyiapkan
kerja mereka pada 1 Ogos 1962 dan mengemukakan laporan itu melalui – CMND 1794
kepada kerajaan British dan Persekutuan Malaya.
Laporan ini tidak di maklumkan kepada orang ramai sehingga laporan
tersebut dituntut secara terbuka oleh Donald Stephen. Laporan Suruhanjaya Cobbold merupakan pelopor
kepada pembentukan Laporan Jawatankuasa Antara Kerajaan atau IGC.
Ini sudah jelas bahawa laporan
ICG adalah asas dalam merangka Perjanjian Malaysia 1963. Namun, laporan IGC dan Perjanjian Malaysia
sahaja tidak boleh meliputi keseluruhan isu menubuhkan Persekutuan yang baru –
Perjanjian Malaysia 1963 yang sepatutnya menjadi dokumen hidup. Sudah tentu terdapat masa dimana isu-isu lain
mungkin timbul dan ruang untuk rundingan di kalangan pihak yang yang membentuk
Malaysia diperlukan. Untuk tujuan ini
Artikel 8 telah di peruntukan didalam Perjanjian Malaysia 1963 yang berbunyi:
“Perkara VIII
Kerajaan-kerajaan Persekutuan
Tanah Melayu, Borneo Utara dan Sarawak akan mengambil apa-apa tindakan
perundangan, eksekutif atau tindakan lain sebagaimana yang diperlukan untuk
melaksanakan jaminan, aku janji dan syor yang terkandung dalam Bab 3, dan
Annexes A dan B kepada, Laporan Jawatankuasa antara Kerajaan yang
ditandatangani pada 27 Februari, 1963, setakat yang ia tidak dilaksanakan oleh
peruntukan nyata Perlembagaan Malaysia.”
Perkara ini dalam Perjanjian
Malaysia yang memperuntukan ruang untuk rundingan d kalangan rakan-rakan
sebaya, yang bermaksud apabila terdapat isu-isu yang timbul dari kesatuan ini,
setiap masalah harus diselesaikan oleh kerajaan Persekutuan Tanah Melayu,
Borneo Utara (Sabah) dan Sarawak secara rundingan dan enakmen yang sesuai
luluskan sebagai penyelesaian. Walau
bagaimanapun, Malaya tidak pernah membuat apa jua usaha untuk menubuhkan
“mekanisme pematuhan” ini (Compliance Mechanism).
Perjanjian Malaysia dan had
Perlembagaan Malaysia
Sungguh menyediakan ramai rakyat
Sabah dan Sarawak dalam perbincangan mereka di domain awam dan media massa
hanya sekadar berdasarkan kepada apa yang mereka baca dan apa yang mereka
dengar. Tidak ramai yang sanggup bekerja
keras dan menyaring maklumat yang bergunung untuk lebih memahami isu-isu
pembentukan Malaysia. Walau bagaimanapun
untuk rakyat Sabah dan Sarawak yang berpendidikan dan ingin melihat cerita
sebenarnya pembentukan Malaysia, mereka boleh melihat bahawa pembentukan
Malaysia adalah lakaran British untuk memberi peluang kepada Malaya menjajah
negeri negeri Borneo.
Ini mungkkin sebab nya kebanyakan
sarjana Perlembagaan Malaysia cenderung untuk mengkaji laporan Suruhanjaya Reid
apabila menganalisis Perlembagaan Malaysia dan tidak mengkaji laporan
Jawatankuasa Antara Kerajaan (IGC) dan Perjanjian Malaysia 1963. Perjanjian Malaysia 1963 sebenarnya ibu di
mana Perlembagaan Malaysia (Perlembagaan Persekutuan Malaya yang di pinda)
dilampirkan sebagai Annex A. Kegagalan
mereka untuk memahami perlindungan dan kaveat dalam laporan IGC dan dokumen
berikutnya Perjanjian Malaysia 1963 mungkin merupakan sebab-sebab ramai dari
Malaya tidak memahami bahawa Sabah dan Sarawak adalah TIDAK sama seperti
negeri-negeri lain dalam Persekutuan Malaya.
Ramai orang menyangka
Perlembagaan Malaysia adalah suratcara Agung (Supreme), namun tidak ramai orang
berbincang, menulis atau memahami bahawa Keluhuran Perlembagaan Malaysia adalah
terhad oleh Perlindungan dan kaveat yang terkandung dalam laporan IGC dan
Perjanjian Malaysia 1963 – perkara ini berlarutan kerana ia kurang dicabar –
sila lihat Robert Linggi vs Malaysia Government.
Pindaan keatas Perlembagaan
Malaysia dan diluluskan oleh 2/3 ahli di Parlimen, tidak akan afektif di Sabah
dan Sarawak, selagi pindaan tersebut diluluskan oleh kerajaan negeri negeri
Borneo terutamanya perkara yang menyentuh perlindungan dan kaveat seperti yang
diperuntukkan dalam laporan IGC. Tiada
Enakmen baru yang menyentuh hak-hak negeri Borneo seperti yang tersenarai
didalam Jadual 9 Perlembagaan Malaysia boleh dikuatkuasakan di Sabah dan
Sarawak melainkan jika ia diluluskan oleh kerajaan Sabah dan Sarawak. Ini adalah isu-isu yang sering diabaikan oleh
sarjana Perlembagaan Malaysia dan mempunyai implikasi yang meluas.
Ambil sebagai contoh, Akta
Imigresen 1959/63. Akta ini adalah
undang-undang Persekutuan digubal untuk mengawal pergerakan penduduk di
Malaysia dan kuasa yang diberikan tersenarai dalam Jadual 9 Perlembagaan
Persekutuan Malaysia. Walau
bagaimanapun, laporan IGC yang diperincikan untuk melindungi hak-hak orang di
negeri negeri Borneo. Akta Imigresen
1959/63 telah menggabungkan kuasa negeri-negeri Borneo ke dalam Akta dari
Seksyen 62 sehingga Seksyen 74. Dalam menguatkuasakan undang-undang ini,
Pengarah Imigresen di Sabah dan Sarawak tidak mempunyai rekursa apabila
diarahkan oleh “Pihak Berkuasa Negeri” untuk menghentikan orang orang tertentu
dari dibenarkan memasuki Sabah dan Sarawak.
Hakikat bahawa Perkara 5 (1) Perlembagaan Malaysia memperuntukkan
pergerakan bebas di Persekutuan tiada kaitan dengannya dengan peruntukan Akta.
Ini adalah satu contoh yang jelas had yang dikenakan ke atas Perlembagaan
Malaysia oleh laporan IGC dan Perjanjian Malaysia 1963.
Terdapat banyak contoh lain yang
boleh dipetik seperti kuasa negeri negeri Borneo keatas Akta Pembangunan
Petroleum 1974 disebabkan tanah dan
sumber mineral ada lah kuasa mutlak Negeri dan bukannya Persekutuan, tetapi ini
akan dibincangkan di masa hadapan.
Zainnal Ajamain adalah seorang
pakar ekonomi, menamatkan pengajian dengan ijazah Sarjana dari University of
East Anglia. Beliau telah memegang
beberapa jawatan kanan didalam perkhidmatan awam kerajaan dan ahli fikir
kerajaan dan beliau telah bekerja sebagai pensyarah universiti, penyelidik
kanan, broker saham, dan ekonomi dan menerbitkan beberapa kertas kerja dalam
jurnal media antarabangsa. Beliau
merupakan penulis bersama di belakang wawasan Kerajaan Sabah untuk pembangunan
dan kemajuan dalam Koridor Pembangunan Sabah.
Beliau satu satunya penerbit Dana Islam luar pesisir yang pertama di
Labuan. Beliau juga memegang jawatan
Felo Penyelidik Kanan di Pusat Remote Sensing dan Sistem Maklumat Geografi di
Universiti Malaysia Sabah. Beliau adalah
salah seorang Pengasas United Borneo Front (UBF) dan seorang aktivis ingin
menghapuskan Dasar Kabotaj. Beliau juga
merupakan Setiausaha Agung sebuah parti politik yang baru ditubuhkan di Sabah.
Yuk coba keberuntugan anda
ReplyDeletedi permainan tebak angka
TOGEL dan DD48 redblue LIVE
www.togelpelangi.com