Friday 7 March 2014

Nyanyian Yang Selama Ini Kita Agungkan...

Nyayian yang kita selama ini agung-agungkan ialah “Lagu Negaraku”. Sebak sungguh didada apabila saya mula mengetahui sedikit demi sedikit tentang Kebenaran bahawa saya telah mengagungkan "Si Penjajah" (malaya) 

Sungguh tidak disangka betapa "Persekutuan Tanah Melayu (Malaya)" begitu BUSUK mengaburi mata, jiwa dan cuba untuk menjadikan Sejarah Negara Sarawak sebagai Kambing Hitam. Ditendang jauh-jauh, di tutup ketat-ketat daripada cuba diselidiki oleh orang ramai. Yang begitu ketara sekali ialah apabila sumber ekonomi Negara Sarawak sedang dan telah dieksploitasi oleh kerajaan pusat. Saya yakin kita semua tahu tentang itu. Namun di sini ingin saya tegaskan mengenai isu "Peluang Pekerjaan". 

Saya ingin bertanya kepada semua warga Bumi Kenyalang, kita rakyat asal Negara Sarawak, Patutkah kita berundur dan menyerahkan hampir semua peluang pekerjaan kepada orang Malaya?

Cuba fikir sejenak... Saya mengambil contoh paling mudah iaitu Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA), anda perasaan atau tidak bahawa biasanya ketua penemuduga SPA berasal dari negeri seberang. Kadang-kala sangat sukar untuk kita mendapatkan jawatan di SPA lebih-lebih lagi bila mana pemohon tersebut yang Bukan beragama Islam. 

Saudara Islam di Sarawak ada sedikit beruntung kerana mereka (orang malaya) sering melaungkan ‘hidup melayu’. Oleh itu, mereka memandang lebih sedikit kepada sesama mereka. Saya tidak menunding jari kepada saudara Islam di Negara Sarawak, tapi apa yang saya ingin katakan ialah Bangkitlah kita Wahai Warga Bangsa Negara Sarawak. Kita orang Bangsa Negara Sarawak lebih PATUT dan BERHAK memegang Jawatan Tertinggi walau apa jua jawatan dan bidang sekalipun di Negara kita semdiri!

Shanti Tay merupakan Peserta Ke-5 untuk Kempen Kesedaran Bangsa Borneo yang berasal daripada Negara Sarawak. Walaupun artikel beliau pendek tetapi mempunyai mesej yang cukup jelas tentang senario yang berlaku di Negara Sarawak. Setakat ini, baru 2 Peserta daripada Negara Sarawak. Oleh itu, pihak UVSB memohon agar lebih banyak penyertaan daripada Negara Sarawak dengan penceritaan/perkongsian yang sebenar berlaku di Negara Sarawak agar Generasi Muda Negara Sarawak dapat Bangkit daripada Tidur Lena.

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...