Wednesday 22 January 2014

Walaupun berbeza Agama, kita tetap sekeluarga selamanya...


Walaupun berbeza Agama, kita tetap sekeluarga selamanya... Inilah ungkapan kata-kata yang terlafaz daripada sebuah keluarga kristian yang mana adik bongsunya telah memeluk islam sekeluarga di Membakut, Beaufort, Negara Sabah. Walaupun hati terasa sedih tetapi tetap menghormati pilihannya.

Bangsa Negara Sabah dan Negara Sarawak cukup menghormati agama orang lain. Dalam satu keluarga sahaja, lebih daripada dua agama yang tinggal bersama-sama. Kristian, Islam, Buddha dan ada yang hindu. Tidak terlupa juga keluarga yang memilih untuk terus mengamalkan kepercayaan lama dan memilih untuk tidak mahu mengamalkan mana-mana agama.

Kepada orang malaya yang memikirkan diri adalah penuh dengan ilmu agama, sentimen yang sedang hangat disana itu langsung tidak mengambarkan anda menghormati agama orang lain. Dunia ini seolah-olah milik satu agama. Maka dengan itu, jelas sungguh perbezaan budaya Bangsa Borneo dan bangsa malaya.

"JANGAN KAMU BAWA PENYAKIT, VIRUS DAN KUDIS RACIST DI BORNEO!!! JANGAN KAMU CUBA HANCURKAN DAN MEMPORAK-PORANDAKAN BUDAYA BANGSA BORNEO YANG LEBIH BERTAMADUN DARIPADA KAMU MELALUI CARA PENGAMALAN BUDAYA DAN KEPERCAYAAN YANG TELAH DIAMALKAN DI BORNEO UNTUK SEKIAN LAMANYA!!!"

Agama adalah pilihan anda. Itu adalah hak anda. Tiada sesiapa yang boleh memaksa anda. Itu adalah hubungan anda dengan Maha Pencipta.

Sebarkan video ini supaya mereka yang berfikiran sempit itu terbuka mata melihat bagaimana toleransi dan budaya Bangsa Borneo di Negara Sabah mengamalkan kepercayaan agama mereka...


0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...